подковата на жабата – the frog’s horseshoe

„ала-бала/ници_всякакви.bg“ – „bla-bbit/s_anykind.bg“

Даскалуването като забавление

Posted by Val на април 11, 2008

 

Напоследък взех да разсъждавам над възможностите на ‘блог-занаята’ в обучението по чужди езици… Дали ще е удачно да се провеждат ‘интерблогер’ сесии: напрмер ‘текст-обновяване + натрупване’ – на минимум 3 езика (за начинаещи), или пък (защо не?) курс по писане на есе на 2 езика, единият задължително български? Не знам колко от блогерите владеят чужд език – сигурно може да се направи статистика… Просто подхвърлям една от щурите си идеи за безплатното езиково обучение. 😉 Само като стимул за общуване, разбира се… Едва ли е необходимо входно ниво – желанието за комуникация и готовността да споделяш знанията си са достатъчни… Разбира се, най-леко ще се борави с латиница и кирилица, като най-потребяван вид скрипт. За мен би било полезно да разширя знания по френски или немски, да развия по-добри писмени умения на руски, или да започна като начинаеща с испански или италиански… В замяна мога да предложа перфектно ‘владеене’ на английски. 😀

Преди повече от три години от елитен преподавател по езика на Албиона станах не по-малко елитен консултант в туристическото поприще, наречено ‘пропърти мениджмънт с наемоотдаване’. В началото предизвикателството си заслужаваше – изискваше се  много енергия, творчество и логика. Напоследък отговорностите понамаляха (назначихме персонал 😀 ), ала предишният ми ентусиазъм изчезна – установих, че тук не съм научила кой знае какво и едва ли ще науча повече. Дори ми липсва желание за служебни пътувания и фирмени партита. Впрочем, моите пътешествия почти винаги са били свързани по-скоро с образованието и личния ми живот, отколкото с работата. Късмет – какво да се прави, явно ми трябва повече от една подкова! 😉 Не съжалявам – продължавам да обикалям вътре в страната или зад граница. Странното е, че като преподавател май пътувах и се забавлявах повече… Като се замисля, едва ли е възможно да има скучно пътуване – поне не за мен, но това е друга тема! 😀

И така, понеже ми липсваше живият контакт, който имах с най-различни и интересни личности, а също и необходимостта от творчески подход, какъвто напоследък не се усеща в нито една моя дейност, с радост приех поканата на бившите си работодатели да водя съботно-неделни курсове в ‘елитното частно школо’.  😛 Отново се забавлявах и то истински! Създадох и интересни контакти. Само като си помисля, че си смених професията, защото ми беше станала отчасти скучна… Сигурно се дължеше на факта, че благодарение на преподавателите школото придоби солиден имидж на благонадеждна институция, но на самите тях (т.е. дори на ‘елтините’ преподаватели  като мен 😉 ) все повече се гледаше като на електронни машинки за печалба – без нужното захранване с ‘електричество’! Колебанието ми за промяна на професията беше дълго – именно поради ясното съзнание за загубата на ценната възможност да създавам безброй нови контакти. За сметка на това хич не ми трябваше някакво размишление, когато ме поканиха за съботно-неделен лектор! 🙂

Сега отново си давам сметка, че ако се прави качествено, даскалуването може да бъде много забавно, както за обучаваните, така и за обучаващите… Стига да имаш достатъчна мотивация да го вършиш!

Та в този дух – някой да знае ‘перфектно’ френски, несмки, испански или италиански? 😉

Ако ти хареса, плюй на подковката, метни я през рамо за късмет, а после гласувай за костенурката! 😉

18 Коментари to “Даскалуването като забавление”

  1. lyd said

    Скоро ще се изкажа 😛

  2. Val said

    Хммм, това звучи малко заплашително! 😉

  3. razmisli said

    О, има преподаватели, които не могат да живеят без блога си (даже не говоря за себе си, а за колеги, които задължават студентите си да имат такъв и да пишат в него по темите на курса).

    Няма ли училища за мислене в тази България, та да може мислещите преподаватели да желаят да си практикуват професията?

  4. Val said

    Ех, Размисли, как хубаво постави въпроса! Изглежда ‘липсва’ нещо в самата държавна институция УЧИЛИЩЕ, а напоследък даже и в частната такава. В първата вече не знам какво е останало, с изключение на учениците – май останалото ‘липсва’, а във втората постепенно се натрупва стремеж към печалбарство за сметка на качеството на обучение…
    Изглежда на ‘добрия’ преподавател му остава една алтернатива – да работи нещо достатъчно доходно и да преподава – за отмора и в полза на обучаваните, на институцията и на себе си! Така всички ще са доволни…

  5. razmisli said

    В София ли си? Ако да, хвърли едно око на училище Рьорих. Директорката е моя приятелка (с която не сме се чували и виждали от години обаче…) и съм сигурна, че там няма комерсиализъм. Не знам дали имат съботно-неделни занимания обаче и доколко се налага да прави компромиси с родителите.

  6. Val said

    За жалост, не съм в София (е, понякога за късмет не съм там! 😉 ) – родом съм от и живея в Бургас (още един замърсен град!), но не работя там… Сигурна съм, че има начин за изява в различни училища, въпроса е дали е по-добре да си ‘външен’ лектор и доколко е удачно да си на пълен работен ден (в кое да е училище)… 🙂

  7. razmisli said

    Ух, голяма огромна грешка в предишния коментар (моля те, поправи ми я)… Имах предвид училище Рьорих! За там ставаше въпрос, че не е комерсиално.

    Апсолютно съм съгласна за това, което казваш. Да бъдеш външен лектор или неделен учител версус постоянен такъв е същото като да си баба версус мама. Ако си баба, децата идват при теб за забавление (ако не те използват като безплатна бавачка, де), може да им подаряваш забранени неща, извън досадното ежедневие. Не им решаваш ти ежедневните проблеми, само ти разказват за новите, хубавите неща в живота си. Радваш им се колко са пораснали. Учиш ги на мъдрост, не на основните навици. Откъсваш си само хубавото за сметка на целия пакет.

  8. Val said

    Ето – поправих грешката и създадох връзка към сайта на училището. 🙂 Не е лош!!

    С един мой UK приятел (доста отдавна) коментирахме по въпроса за преподаването като полезна дейност и дали няма да е далеч по-добре да бъде извършвано от хора, които не са заети в сферата на образованието, а имат интерес към това… За съжаление не е реално възможно да се организира по този начин – все някой трябва да се грижи и да възпитава децата и подрастващите докато родителите са заети в работата. 😐

    Може би просто училището трябва да се разнообрази с такъв род лектори (има обаче риск да не са добри педагози!!), когато е възможно.

    Не се боя за младите и новите поколения – всяко едно си намира собствен път на развитие и носи своето разнообразие от ‘членове’. 😉

  9. lyd said

    хахахаха! те пък тия дето са вътре са едни педагози 😀

  10. Val said

    е, поне така гласят дипломите им! 😉 … макар че на мен все повече ми се струва, че педагогиката е по-скоро изкуство, отколкото наука… 😀

  11. Debi said

    Valka, ot sega znam, che shte te tsanya za uchitelka na moite detsa.
    Samo trybva da se spravya s problema za namirane na bashta, no toj shte se razreshi nyakak nadyavam se:-)))

    Do skoro, slovoizkusitelke

  12. Val said

    Благодаря за доверието! Аз пък ще се радвам да проследя доколко ще се ‘метнат’ на теб… 😉 Ако намеря подходящ осеменител, ще звънкам! 😀 До скоро, Деби!

  13. razmisli said

    Сетих се за една възможност по повод използването на блог за упражнение и увеселение по даден чужд език. Защо не си направиш под-блог на съответния език? И го регистрирай в секцията му. Така други хора ще го намират и ще коментират, ама истински хора 😉 а не само такива, които търсят да упражняват езика. И ти коментирай под техните блогове и така упражнението ще е истинско, а не само с учебна цел. (Само дето може да те загубим за каузата на българското блогуване 🙂

  14. Val said

    Това, което предлагаш е чудесно, но как се прави под-блог, всъщност? Аз имам тук една категория на английски – с мои стихотворения, но не знам дали някой им обръща внимание… Поезията днес е малко ‘демоде’, май…
    Ако искаш, заедно да направим такъв под-блог (липсва ми опит в блог-занаята) – какво ще кажеш?

  15. razmisli said

    Дадено 🙂 Ама на френски и немски не ме бива особено. Виж ако е на английски може.

    Ако си вече влязла в блога и отидеш на страницата http://www.wordpress.com (или отидеш първо на нея и после правиш sign in), под аватара има опция да регистрираш друг блог (под същия профил).

    После в твоя акаунт, твоя профил или потребители/твоят профил може да смениш езика (предполагам, че за отделния блог може да е различен езика).

    После в потребители/автори и потребители може да ме добавиш като потребител/контрибутор.

    Последните две функции се намират и чрез таблото (най-отляво).

    Стихове на английски не знам дали ще бъдат популярни, но статии… Hа английски блоговете не са толкова активни, защото всеки втори има блог и общността е огромна. Но пък е интересно как хората откриват твоя. И информация свързана с България би била интересна за някои хора 😉

  16. Val said

    Aй-й-й тази опция за нов блог под аватара при влизане в wordpress.com не я бях забелязала. Останалото ми е отчасти ясно. Thanks!
    Ще опитам – само се притеснявам, че едва ми стига време да поддържам този блог… 2 могат да станат множко, но ако ти и някой друг помагате, мисля, че ще стане. 😛

  17. razmisli said

    Определено воденето на два блога изисква време, въобще воденето на блог. Може да стане когато самото водене има смисъл за човек (примерно упражняването на нов език както те интересува теб немски или френски – за тази цел подхвърлих идеята). Аз имам блог на английски за студентите (лежерен, не учебен, само за поддържане на интелектуално влияние върху тях 🙂 ) и съм го доста занемарила след като почнах този на български!…

  18. Val said

    Удобно в случая ще е да имаме някой, който да може да ‘поправя’ коментари – така ще дава по-добрия вариант или по-правилния…

    Mais, c’est pas grave, si nous n’avons pas un/une expert. 😉

    Нищо не пречи обаче да опитаме заедно: коректив за двата езика, в които не сме силни, ще бъдат читателите, които са наясно… стига да се отзоват.

    N’est-ce pas?:)

Вашият коментар

 
